One day, we’ll order McDonalds from within a tweet

Payment processor Stripe kondigde vorige week een nieuwe dienst genaamd Relay aan. Relay is een API waarmee betalen tijdens online winkelen voor zowel retailers als shoppers sterk wordt vereenvoudigd. Het biedt retailers de mogelijkheid om hun producten van een one-click buy button te voorzien, zodat instant aankopen mogelijk zijn.

Warby-Parker-promoted-ad-with-buy-buttonVoor de introductie werkt Stripe samen met Twitter, de one-click buy button kan namelijk ook aan tweets worden toegevoegd. Nathan Hubbard, commercieel directeur van Twitter verklaart de samenwerking met Stripe als volgt: “We have 50 million users a month who are signaling their intent with words like ‘I want’ or ‘I need.”  McDonalds maakt overigens nog geen gebruik van Relay dus het bestellen van een hamburger middels een tweet is nog toekomstmuziek.

De ultieme userexperience

Het intoetsen van pincodes aan de kassa, het gebruik van tancodes en random readers bij het doen van overboekingen via internetbankieren of invullen van creditcard gegevens bij online shoppen, het zijn allemaal handelingen die het gebruikersgemak niet ten goede komen.

Het afgelopen jaar zijn er tal van nieuwe betaaldiensten geïntroduceerd die beogen de ultieme userexperience in het betalingsverkeer te realiseren. Betalen met je mobiel aan de kassa heeft zich met de introductie van Apple Pay in het najaar 2014 definitief op de kaart gezet. Apple Pay maakt gebruik van fingerprint verificatie om een betaling te autoriseren.

Paypal introduceerde in het voorjaar haar zogenaamde One Touch Payments to the Web, bedoeld om de ultieme ‘seamless shopping experience’ voor betalen online te realiseren. Als een consument eenmaal is ingelogd, is het niet meer nodig om een user ID of wachtwoord op websites in te toetsen om een betaling te verrichten

De invloed van de smartphone

Bij de introductie van een nieuwe betaaldienst is het uiteraard van belang dat de gebruiker vertrouwen heeft in de veiligheid en betrouwbaarheid van de nieuwe dienst. Maar met het toenemende gebruik van de smartphone is de consument veranderd. Het gemak staat centraal omdat de consument eraan gewend is geraakt om allerlei type diensten via apps met een druk op de knop beschikbaar te hebben.

Maar het is niet alleen veranderend consumentengedrag dat de weg voor nieuwe betaaldiensten op de smartphone heeft geopend. In een wereld waarin steeds meer mensen de telefoon continu onder handbereik hebben en het gebruik van mobiel internet de overhand krijgt, is het logisch dat gezocht wordt naar betaalmethoden die op mobiele websites en binnen apps te gebruiken zijn op de smartphone. Stripe speelt met Relay op deze trend in.

Toepassingen binnen social media is de next step in betalen

Toepassingen van betaaldiensten binnen social media als Twitter is de volgende logische stap. Volgens Patrick Collison, CEO van Stripe, hebben vijf van de tien smartphone Amerikaanse gebruikers Twitter of Instagram op het beginscherm van hun telefoon staan. Amazon, het grootste e-commerce bedrijf ter wereld, staat op minder dan één op de tien beginschermen geïnstalleerd. De introductie van Relay is een logisch antwoord op dit gegeven.

Overigens is Stripe niet de enige die inzet op een strategie om betaaldiensten in social media te integreren. In juni van dit jaar kondigde Facebook een test aan met een groep van retailers van het e-commerce platform Shopify die de mogelijkheid kregen om een buy button in Facebook posts te integreren. Met deze test wil Facebook onderzoeken of consumenten geïnteresseerd zijn om direct vanuit Facebook aankopen te doen.

The future of payments is all about identity

Wie denkt dat integratie in social media de laatste fase in betalen is, zal ongetwijfeld nog verrast gaan worden. Kenners voorspellen dat het betalen per transactie in de toekomst zal verdwijnen. Identificatie is alles waar het omdraait, het daadwerkelijke afrekenen voor een product of dienst komt later wel. Dat lijkt revolutionair maar is eigenlijk een eeuwenoud principe dat vroeger door menig kruidenier of kastelein werd gehanteerd.