Credit Karma wil de Expedia in financiële diensten zijn

Het Amerikaanse Credit Karma heeft deze week maar liefst $175 miljoen aan funding opgehaald. Het in 2007 opgerichte bedrijf richt zich op het verbeteren en transparanter maken van personal finance diensten en is een van de fintech startups in Silicon Valley die werken aan alternatieve oplossingen voor traditioneel bankieren. Fintech staat voor technologische innovatie in de financiële sector en is een inmiddels wereldwijd gebruikte term voor innovaties die disruptief kunnen zijn voor het huidige bancaire systeem.

Credit Karma heeft momenteel meer dan 40 miljoen Amerikaanse gebruikers. Het was oorspronkelijk een platform waar consumenten hun credit scores konden bijhouden. Een credit score  is een numerieke methode om de kredietwaardigheid van de aanvrager van een lening te bepalen. Zonder zo’n score is het zeer moeilijk om in Amerika een lening of creditcard te verkrijgen. Hoe beter de credit score, hoe lager de rente wordt die een consument moet betalen. In de Amerikaanse markt waar de creditcard de belangrijkste betaalmethode is en een groot deel van de huishoudens aanzienlijke creditcard schulden heeft, is de credit score voor een consument ontzettend belangrijk.

Voor consumenten was het echter lange tijd onmogelijk om inzage te krijgen in de individuele credit score. Credit Karma werd in korte tijd zeer populair doordat zij gratis inzicht geeft  in credits cores en de wijze waarop deze tot stand komen. In de loop der jaren heeft Credit Karma zich ontwikkeld als portal voor consumenten die op zoek zijn naar verschillende financiële diensten zoals persoonlijke leningen en verzekeringen.

Met het opgehaalde kapitaal wil Credit Karma meer maatwerk gaan leveren aan de individuele consument. Bijvoorbeeld door aanbevelingen te versturen als mensen geld kunnen besparen omdat hun creditscore is verbeterd of omdat de rente is gedaald. Internet en het toenemende gebruik van mobiele devices maken dat financiële dienstverlening steeds transparanter en gebruikersvriendelijker kan worden. Credit Karma wil die mogelijkheden benutten en zich ontwikkelen tot de Expedia in financiële diensten.

Ook investeerders zien het bedrijf graag groeien, blijkens de kapitaalinjectie van $175 miljoen. In totaal heeft Credit Karma in de loop der jaren al bijna $370 miljoen aan funding opgehaald en heeft het volgens eigen zeggen een marktwaarde van bijna $3 miljard. Inmiddels gaan er geruchten over een mogelijke beursgang.