Hoe Nomophobia de stenen winkel gaat redden

Gisteren was ik aanwezig bij het Online Betaalcongres. En zoals gebruikelijk kom ik dan thuis met een heleboel nieuwe woorden waarmee de belangrijkste trends kort en krachtig worden aangeduid. Nomophobia, de angst om de mobiele telefoon niet binnen handbereik te hebben, was voor mij zo’n woord. Uit onderzoek blijkt dat de mobiele telefoon zich gemiddeld op maximaal 40 centimeter van de eigenaar bevindt. Always On, Always Near.

Deze laatste woorden sluiten ook naadloos aan bij het algemene thema van het congres: Anytime, Anyplace, Anywhere. Bovendien, niet de aanbieder maar de consument gaat bepalen hoe hij wil betalen, waar en wanneer. Dat betekent dat de consument bijvoorbeeld zelf afweegt of hij gaat voor gemak of voor veiligheid. Een uitdaging voor de traditionele spelers in het veld, die vooral werken met pincodes, identifiers en randomreaders. Eelco van Wijk van Paypal, dat overigens ook al weer 15 jaar bestaat, gaf aan hoe het ook anders kan: via de mobiele app van Paypal kun je met 1 hand betalen en bovendien kan je gebruik maken van dat wat je in het algemeen al weet, nl. een emailadres. Ik zelf gebruik Paypal dan ook steeds vaker voor de zogenaamde peer to peer betalingen, waarom het ingewikkelde iban rekeningnummer gebruiken als ik het emailadres van een vriend uit mijn hoofd ken?

Gemak dient dus de mens. En dat gezegde kwam in allerlei mogelijke Engelse volzinnen terug. Zo sprak Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org over “towards a seamless omni-channel shopping experience.” Eelco van Wijk had het over “the most frictionless payment experience is about moving it to the backside as much as possible, even making it disappear altogether. Eric van Vuuren van Equens/Shopping2020 had over “the role of transactions in the total-retail experience”. Experience was misschien wel het buzzwoord van het congres, gevolgd door cross, gebruikt in woorden als cross-border en cross-channel.

Maar het is meer dan buzz alleen. De grenzen tussen offline en online winkelen worden inderdaad overgestoken. Aansprekend voorbeeld is de Bijenkorf die onlangs de zogenaamde Tablet Assisted Sales (TAS) heeft ingevoerd. Kort gezegd komt het er op neer dat er iPads in filialen van de Bijenkorf worden neergezet waarmee men in winkel direct toegang heeft tot de mobiele webshop. De Bijenkorf is daarmee de eerste retailer in Nederland die het online kanaal direct inzet in de fysieke verkooplocatie.

meer

Voor de meeste mensen zijn dit toch verrassende ontwikkelingen. Onze toenemende verknochtheid aan de mobiele telefoon en tablets heeft menigeen verleid tot de gedachte dat de shopper definitief de stenen winkel zal mijden. Dat is de afgelopen jaren waarschijnlijk ook het geval geweest. Maar wie echt nadenkt ziet ook kansen voor de stenen winkel volgens Eelco van Wijk. Het feit dat we altijd de mobiele telefoon binnen handbereik hebben, biedt mogelijkheden voor nieuwe online diensten die gebruik maken van geotracking. Bijvoorbeeld om digitale kortingsbonnen op het juiste moment en op de juiste plaats aan te bieden, namelijk als de klant in de nabijheid van de winkel verkeert. De toekomst is aan de spelers in de markt die gebruik maken van Bricks AND Clicks.